Sunday, May 10, 2009

AKTIVITI 2 (KUMPULAN)

Aktiviti 2 adalah aktiviti dimana satu perbincangan telah dilakukan dalam kumpulan yang dianggotai oleh 3 orang pelajar mengikut kursus utama masing-masing. Antara permasalahan yang perlu dibincangkan oleh kumpulan tersebut adalah memikirkan masalah yang timbul dalam kelas pengajaran yang berkaitan dengan situasi sebenar semasa mengajar nanti.

Disini kami mengutarakan 2 masalah iaitu yang pertama ialah masalah yang dihadapi oleh pelajar dan masalah kedua pula ialah masalah yang dihadapi oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran.

Masalah pertama

Masalah: pelajar kurang menguasai kosakata saintifik bahasa inggeris dalam pembelajaran sains/biologi.

Cadangan penyelasaian: menghasilkan satu pembelajaran berbentuk permain yang melibatkan semua pelajar. Contoh permainan ialah permainan win, lose and draw.

Masalah kedua

Masalah: guru tidak dapat mengawal kelas dengan efektif disebabkan oleh penyampaian isi pembelajaran tidak menarik terutama dalam subjek yang agak susah.

Cadangan penyelesaian: menjalankan lebih banyak aktiviti yang menfokuskan pembelajaran berpusatkan pelajar (student-centered learning). Contoh aktiviti ialah perbincangan dan persembahan (aktiviti dalam kelas) dan penggunaan webquest (aktiviti luar dan dalam kelas).

No comments:

Post a Comment